Clippings
|
Westbrook & Co.: Platterback Platterback [...] started life as a Blackheath Concert Halls commission in 1998. It takes a contemporary Brecht/Weillian look at a group of travellers heading by train from an imaginary countryside to an imaginary city at the time of an imaginary impending war.
Mike and Kate Westbrook have been creatively using the traditions of jazz, poetry, cabaret and music-theatre for years, and this project represents one of the high points of their work. The ensemble consists of accordion, cello, tuba, voices and piano - the sonorities of the first two replacing Westbrook's more usual horns. It draws some vivid impressions of careering trains, receding happiness, hope, nostalgia and doubt from Kate Westbrook's story and lyrics. Karen Street's accordion is a constantly evocative ensemble colour, as is John Winfield's voice - with its capacity to veer from former Westbrook singer Phil Minton's anguished free-fall to a soulful purr. The love song My Sum and Substance has something of the ringing simplicity of the Westbrooks' Blake material, while the hoe-down cello figures (eventually finding their way to a classical elegance) and thumping accordion beat give Stiltsville Yodel a leaping eagerness. The lyrical countermelodies between cello and accordion in Streams of Lovely Lucienne are among the set's most striking episodes. This is perhaps not quite as characterful, musically explosive or capable of absorbing you in the fortunes of the cast as some Westbrook ventures, but it is still typically quirky and unformulaic. John Fordham in The Guardian, 14th Dec. 2001 |
Westbrook & Co.: Platterback
Mike Westbrook (OBE) has his fingers in so many pies. Hes been in, led and composed music for all sorts of jazz groups, both small and large. Hes written "classical" music, notably a Saxophone Concerto. Hes written music for film and television, and a small stack of cabaret and theatre pieces. There will be plenty of us, I’m sure, who recall his Big Band Rossini Prom concert in 1992.
Paul Serotsky on www.musicweb.uk.net, April 2002 |
What happened to America's music? Europe's got it! " ... albums by the likes of ... Mike Westbrook have all incorporated elements of European cultural, folk and popular traditions within jazz expression and in so doing moved jazz forward." The Times |
Glad Day - Purcell room June 1999 'Westbrook's settings are among the greatest British music of the century ... bold, optimistic and inspiring'. The Independent |
When the only sound in the empty street Is the heavy tread of the heavy feet That belong to a lonesome cop, I open shop. Marino Guida, 2000 (read the full article at www.tangents.co.uk) |
ZÜRCHER KONZERTE
Wie die Zeit vergeht Liederabend mit Kate und Mike Westbrook Trotz orchestralen Programmen war der klassische Liederabend für das britische Musikerpaar Kate und Mike Westbrook immer schon eine heimliche Liebe. Zum 60. Geburtstag des Pianisten erfüllten sie sich und dem Zürcher Publikum den Wunsch im Theater Rigiblick.
(Urban Frye, Zürcher Tagesanzeiger 22.03.1996) |
LAscenseur / The Lift Very British Anlässlich seines 20-jährigerin Bestehens spielte das Westbrook Trio ein neues Album ein mit dem Titel LAscenseur/The Lift. Dieses spiegelt unterschiedlichste Stationen, oder besser: Etagen einer internationalen Jazzkarriere wider, die abwechslungsreicher nicht sein könnte. Der Pianist (und bildende Künstler) Mike Westbrook wehrt sich seit den sechziger Jahren gegen das Schubladendenken, spielt mit den verschiedensten Stilistiken und benutzt mit Vorliebe literarische und visuelle Vorlagen. Die Frau an seiner Seite ist die textende und malende Sängerin Kate Westbrook, am Saxophon Chris Biscoe, der in vielen europäischen Formationen u.a. lange Zeit im französischen Orchestre Nationl de Jazz blies. zusammen bilden sie seit 1982 unter dem Motto A little Westbrook Music das Trio und zeigen sich stilbildend mitverantwortlich für die Emanzipation des britischen und damit auch des europäischen Jazz gegenüber dem großen amerikanischen Bruder. Genregrenzen zu verwischen ist auch die Vorliebe des neu vorgestellten Albums LAscenseur / The Lift. Es hält eine wohlfeile Balance zwischen Neuer Musik und Improvisation, Jazz, Chansons, Kunst und Kabarett. Es wird mit großer Hingabe und Respekt gegenüber den einzelnen Genres musiziert, um diese jedoch zugleich unerwartet immer wieder aufs Neue miteinander zu verkuppeln. Das Ganze geschieht natürlich mit trockenem britischen Humor und ganz gentleman-like. from the programme of europhonics, 9. Jazzfestival Dortmund, June 2002 |
Kate Westbrook with Mike Westbrook (piano) British jazz legends go cabaret Kate and Mike were the inaugural headline act of Jenny's musical cabaret club back in December 1994, and have since developed the duo work they pioneered on that first night with live dates and a new and eagerly awaited album, Stage Set (ASC CD9).
Vortex 12/94, 7/96 (from the programme of Vortex, a jazz venue in London, Stoke-Newington) |
KATE ET MIKE WESTBROOK DUO (Grande-Bretagne) Pour leur retour sous le signe de la délectation familiale, Kate et Mike WESTBROOK composent un duo pour une expérience, à la fois très intime et très poétique, et nous offrent une synthèse de cultures voisines : le jazz, la musique contemporaine et la poésie. Le jeu magistral du piano se fond à l'interprétation surprenante de Kate WESTBROOK, la plus européenne des insulaires britanniques. "La sensualité intimiste qui se dégage de cette musique de chambre aux démangeaisons jazzy tient d'une admirable philosophie de boudoir, avec une pointe de classicisme de cabaret". Kate WESTBROOK,voix Mike WESTBROOK, piano Co-accueil GRENOBLE JAZZ FESTIVAL / LE CARGO (from the programme LE CARGO, a jazz venue in Grenoble) |
(from a reference book) |